New Russian TV pressure on opposition forces

Print version
Oct. 6, 2012, 9:56 a.m. | Russia and former Soviet Union — by Associated Press

Russian opposition leaders Boris Nemtsov, second right, and Mikhail Kasyanov, second left, take part in a protest demonstration in Moscow, Saturday, Sept. 15, 2012. Tens of thousands of people marched across downtown Moscow on Saturday in the first major protest in three months against President Vladimir Putin, a sign of the opposition's strength despite the Kremlin's efforts to muzzle dissent.
© AP

Associated Press

Associated Press

MOSCOW — In the latest sign of rising pressure on the opposition, a Kremlin-friendly TV channel claimed on Friday that Russian opposition leaders are working with a disgraced banker to overthrow the government. 

"Anatomy of a Protest 2," a documentary on NTV that aired Friday, showed what it said was hidden camera footage suggesting Left Front leader Sergey Udaltsov met with a representative of former Bank of Moscow owner Andrei Borodin to discuss raising $200 million for protests against President Vladimir Putin.

The documentary, whose makers were not credited, alleged the money was to pay hundreds of thousands of leftists and far-right nationalists to march on the Kremlin wearing identical clothes emblazoned with swastikas.

An anonymous narrator said that "the plan of action has already been developed, its planners live abroad, and Udaltsov, according to our information, is just one of its executors."

Udaltsov, a die-hard communist who wore a Joseph Stalin T-shirt to his wedding and whose party program calls for nationalizing Russian banks, described the documentary as "filth and lies" on his Twitter account.

Borodin fled to London last year to avoid embezzlement charges stemming from Bank ofMoscow's $14 billion bailout after state-run VTB's takeover. British authorities denied him and his deputy political asylum in May.

Pro-Kremlin press has been keen to blame unprecedented protest sentiment against Putinsince last winter on foreign forces. The first "Anatomy of a Protest" documentary claimed in March that opposition activists were enticed to protest by money and cookies supplied by the U.S.

Another state-run TV channel insisted last month that members of the punk band Pussy Riot had been paid to perform in Moscow's main Orthodox cathedral by Boris Berezovsky, a formeroligarch and arch enemy of Putin now exiled in London. Both the band and Berezovsky dismiss the claims.


The Kyiv Post is hosting comments to foster lively debate. Criticism is fine, but stick to the issues. Comments that include profanity or personal attacks will be removed from the site. If you think that a posted comment violates these standards, please flag it and alert us. We will take steps to block violators.


© 1995–2014 Public Media

Web links to Kyiv Post material are allowed provided that they contain a URL hyperlink to the material and a maximum 500-character extract of the story. Otherwise, all materials contained on this site are protected by copyright law and may not be reproduced without the prior written permission of Public Media at
All information of the Interfax-Ukraine news agency placed on this web site is designed for internal use only. Its reproduction or distribution in any form is prohibited without a written permission of Interfax-Ukraine.