KyivPost

WikiLeaks founder to host Kremlin-funded TV show

Print version
Jan. 26, 2012, 2:52 p.m. | Russia and former Soviet Union — by Reuters

WikiLeaks founder Julian Assange
© AP

Reuters

MOSCOW - Kremlin-funded English language channel Russia Today has given WikiLeaks founder Julian Assange his own TV talk show, the station said this week. Filming for Assange's television debut is already underway from Britain, where he remains under house arrest outside London while appealing an extradition order to Sweden, it said.

Russia Today - considered a Kremlin exercise in image enhancement by critics - said Assange will invite 10 "key political players, thinkers and revolutionaries" for interviews on a show dubbed "The World Tomorrow", due to air in mid-March.

"Everything we do on the air is different from the English-language mainstream, that is something we have in common with Assange," RT's editor-in-chief Margarita Simonyan told Reuters.

"The show is a perfect fit for RT's motto: 'Question more'," she said. "We are counting on it attracting the interest of a wide audience."

Simonyan refused to say how much Assange will be paid for the chat show.

Beamed to 430 million cable subscribers worldwide, the Kremlin channel offers a rare public platform for a man whose WikiLeaks website has come under intense pressure after publishing a raft of secret U.S. diplomatic cables and seen its ability to fund itself crippled.

Assange, a 40-year-old Australian, has said the refusal of many financial transactions firms - including Visa, MasterCard, PayPal and Western Union - to work with WikiLeaks have damaged the website's ability to continue its work.

Assange is expected to appear before Britain's Supreme Court on Feb. 1 to appeal an extradition order to Sweden, where he has been accused of sexual misconduct by two female Swedish WikiLeaks volunteers.

Vladimir Putin, who has ruled Russia since 2000 as president and prime minister, has blasted Assange's 2010 arrest as "hypocritical".

Russia Today kept secret about the names of potential guests, saying only Russian opposition figures may be among them, but speculation was rife on social media websites about who could be invited onto the show.

Media analyst Konstantin von Eggert said he expected to see Assange interview Russian allies and anti-establishment guests such as Iranian President Mahmoud Ahmadinejad, Venezuelan leader Hugo Chavez and left-leaning U.S. academic Noam Chomsky.

"Julian Assange is famous for his anti-American and anti-Western views, that is exactly why Russia Today is hiring him as a journalist," said von Eggert, a commentator for Kommersant FM radio.

"So this partnership is logical.... It has nothing to do with freedom of speech or real journalism."

Russia Today - whose YouTube channel has had a record half a billion viewers - made headlines a year ago when U.S. airports refused to put up one of its controversial advertisements.

The billboards comparing Ahmadinejad and U.S. President Barack Obama with a tagline asking, "Who poses the greater nuclear threat?" did appear at airports across Europe.
The Kyiv Post is hosting comments to foster lively debate. Criticism is fine, but stick to the issues. Comments that include profanity or personal attacks will be removed from the site. If you think that a posted comment violates these standards, please flag it and alert us. We will take steps to block violators.
Jaroslaw Sawka Jan. 26, 2012, 7:23 p.m.    

Being under Putin's Censorship regime will hurt his reputation to no end! Will he NOW too also have to deny the Holodomor? Don't forget, it was WikiLeaks that exposed the world wide Russian campaign to intimidate and threaten even world leaders into denying the genocidal aspects of the Holodomor!

{# <-- parent id goes here

KyivPost

© 1995–2014 Public Media

Web links to Kyiv Post material are allowed provided that they contain a URL hyperlink to the www.kyivpost.com material and a maximum 500-character extract of the story. Otherwise, all materials contained on this site are protected by copyright law and may not be reproduced without the prior written permission of Public Media at news@kyivpost.com
All information of the Interfax-Ukraine news agency placed on this web site is designed for internal use only. Its reproduction or distribution in any form is prohibited without a written permission of Interfax-Ukraine.